Naast de APK keuring, is het ook van belang dat uw auto goed onderhouden wordt. Om ervoor te zorgen dat defecten vroegtijdig opgespoord kunnen worden, adviseren wij minstens een keer per jaar een onderhoudsbeurt uit te laten voeren. Zelfs als je weinig (minder dan 15.000km) per jaar rijdt.

Milieurestricties

Vanwege strenger wordende milieueisen hebben veel auto’s kleine, zuinigere en krachtigere motorblokken. Dit is een jarenlange trend die zich in de afgelopen 10 jaar snel doorzet in de auto wereld. Dit vraagt om meer elektronica en sensoren zodat het motor management systeem de motor zo efficiĆ«nt mogelijk kan aansturen.

EGR klep

Om de NOx uitstoot te verlagen, zit er een EGR(Exhaust Gas Recirculation) klep op de meeste diesel en moderne benzinemotoren. Deze EGR klep kan echter storingen krijgen of zelfs defect raken. Dit kan door slijtage of vervuiling van de klep door roetaanslag/verkoling. Dit heeft als gevolg dat de motor niet goed zal lopen, en het welbekende oranje motormanagement lampje zal branden. Daarnaast zal er ook veel rook uit uw uitlaat komen.
Door deze klep op tijd te laten reinigen zal het levensduur van de EGR klep, en tevens het motorblok ook verlengd worden.

Roetfilter

Dieselmotoren zijn tegenwoordig uitgerust met roetfilters in de uitlaat. Bij het verbanden van diesel ontstaat roet, welke weer schadelijk is voor het milieu. De roetfilter zorgt ervoor dat al het roet opgevangen wordt. Door middel van sensoren wordt het uitlaatsysteem gecontroleerd door metingen in drukverschil. De motormanagement zal wanneer nodig het regeneratieproces starten. Hiervoor wordt er tijdelijk extra brandstof ingespoten zodat het temperatuur van de filter zal stijgen en de roetdeeltjes zullen verbranden.
De roetfilter gaat in ideale omstandigheden best lang mee, alhoewel de auto wel de kans moet krijgen om optimaal te kunnen regenereren. Gebeurt dit niet, dan is de kans groot dat de roetfilter zal verstoppen en storingen zal geven. De motor zal daardoor ook inhouden. Kortom, korte ritjes, motor niet warm laten worden is funest voor de roetfilter.
Door middel van een diagnose apparaat kan het regeneratieproces handmatig gestart worden. Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan moet het roetfilter vervangen worden.

Distributieriem of ketting

Alle brandstofmotoren zijn aangedreven door een distributieriem of ketting. De distributieriem of ketting zorgt ervoor dat de krukas in verbinding staat met de nokkenas die de kleppen aanstuurt.

De distributieriem is sterke getande riem die voornamelijk gemaakt is van rubber. De distributieketting daarintegen is van staal.

Laten we even de voor en nadelen van beide op een rijtje zetten.

Distributieriem

VoordelenNadelen
Vaker goedkoopGaat gemiddeld 50.000km -100.000km mee. Afhankelijk per merk
De motorblok hoeft niet open.Houdbaarheid van 5 jaar
Maakt de motor lichter en zuingerReparatie kan duur zijn voor bepaalde merken auto’s afhankelijk hoe makkelijk de monteur erbij kan
Moet tijdig vervangen worden. Knappen van de distributieriem is vaak einde verhaal voor het motorblok.

Distributieketting

VoordelenNadelen
Zou levenslang mee moeten gaanGaat in praktijk niet levenslang mee met name bij downsized motorblokken
Kan het vermogen aan van krachtige motorenDure reparatie(>1000 euro)
Het motorblok moet hiervoor open, dus dit kan een reparatie zijn die lang kan duren.

Het is van belang dat de distributieriem op tijd wordt vervangen. Dit wordt gedaan door visuele inspectie door de monteur, en gekeken naar de speling.

De distributieketting stond bekend om levenslang mee te gaan. Met name bij luxere en snellere auto’s. Helaas bewijst de praktijk het tegendeel. De kettingen kunnen uitrekken of zelfs breken met gevolgen van dien. Of de kettingspanners raken versleten of defect.
De monteur kan deze defecten vroegtijdig opsporen en ervoor zorgen dat de ketting en de bijbehorende onderdelen op tijd vervangen worden.